What to wear to work

Å bekymre seg for hva man skal ha på seg på jobb kan selvfølgelig fremstå som et førsteklasses i-landsproblem. I 2019 bryter kvinner heldigvis glasstaket hele tiden, men for mange kan fortsatt beslutningen om hva man skal ha på seg hver morgen påvirke måten vi fører og føler oss.

Etter min mening er hovedutfordringene kvinner har med jobbgarderoben som følger:

Vi har flere valgmuligheter, reglene for hva vi “kan” og “ikke kan” ha på endrer seg til stadighet så det er ikke like enkelt som å “ta på en uniform”. For de fleste menn kan en dress, med forskjellige slips, være nok, men vi kinner må tenke på om det er for feminint eller for maskulint, strømpebukser eller ikke, for ettersittende eller ikke ettersittende nok, dressy eller casual for å være passende kledd for anledningen. Dessverre kan jobbgarderoben føre til unødvendig dømming fra medarbeidere. Vi vil jo egentlig bare “ace” jobben vår, ferdig.

Top 3 tips for å se stilig og profesjonell ut på jobb:

1. Stoffet er Alfa Omega. Jo bedre stoffet sitter, jo bedre blir silhuetten og du får umiddelbart mer selvtillit. For eksempel, en silkebluse under en blazer er mye bedre enn en stiv bomullsskjorte. Selv en skreddersydd kjole bør være av stoff som tillater deg å bevege deg komfortabelt.

2. Sko er avgjørende for komfort og dessverre ødelegger mange norske kvinner et fint antrekk med feil sko. Jeg anbefaler faktisk en liten hel, “kitten” eller “block” om du ikke er klar for høye heler. Ikke mer ballerinas, please! For vintersesongen vil lakk være et godt alternativ da det ser bedre ut lenger, lær får fort riper og blir mykt. Ankelstøvletter kan fort bli klumpete og får ofte bena til å se kortere ut. Jeg anbefaler å velge en mer elegant stil, under ankelen.

3. Stilig trenger ikke å være høylytt, dvs du trenger ikke ha en outfit som roper “hei se på meg jeg er sååå trendy!”. Stilig handler mer om hvordan du fanger publikums oppmerksomhet ved å være komfortabel og selvsikker.

Connie Överby